Inte som man tänkt sig!

Idag har jag varit ledig från jobbet och istället varit i Karlstad hos optikern. För en tid sen blev jag undersökt av företagssköterskan och skulle få nya terminalglasögon bekostade av arbetsgivaren. Jag hade förhandlat fram att jag skulle få lägg till med egna medel så jag skulle få kombinerat teriminal och läsglasögon.  Eländet är ju annars så dyrt så alla möjligheter man har att få ner kostnaden är ju välkommen. Men det blir inte alltid som man tänkt. Optikern tittar mig i ögonen och konstaterade att jag förmodligen har grå starr. Det blev inga glasögon, det blev en remiss till ögonläkare istället. Om hans diagnos är rätt blir det operation. Känns lite kluvet just nu. Det är naturligtvis positivt att det är en åkomma som går att åtgärda och min syn ska då bli mycket bättre, men jag ser inte alls fram mot att behöva operera ögonen. Lite av en chock måste jag säga.

Grå starr (Katarakt)

Bilden föreställer ett öga med grå starr
Foto: Maud Leindahl
Grå starr, katarakt, innebär att ögats lins blir så grumlig att synen försämras. Kontakta ögonläkare om synen försämras, konturer och färger försvagas, om du lätt blir bländad, ser dubbelt och/eller får svårt med avståndsbedömningen. Grå starr utvecklas långsamt. Om du behöver opereras sätts en konstgjord lins in.
(Vårdguiden, Stockholms läns landsting)


OK, mina ögon är inte så grumliga ännu och om min optiker hade rätt kommer jag att opereras ganska snart så det lär de nog inte hinna heller. Men just nu vet jag inte om jag önskar att han hade fel, för då slipper jag opereras. Eller om jag ska anse det vara bra eftersom operation kommer att förbättra min syn avsevärt.

Jaja, ikväll har jag i alla fall haft mina barnbarn här. Det räddar min dag kan jag säga. De är bäst i världen, så det så!

Hej för nu..................................................................

Kommentarer
Postat av: Linda

Jaha! Är det där Mandel fått det ifrån: "Så det så" :-)

Tråkigt att höra om dina ögon!!! :-(

Önskar dig lycka till. Det kommer att bli bra. KRAM

2007-10-23 @ 22:13:04
URL: http://livstankar.blogg.se
Postat av: madelene

Nä, jag tror det är tvärt om Linda! :-D

Ja, kära mamma... jag har haft en liten dumkänsla i magen över dina ögon... och jag önskar också det redan vore gjort. Vi får våndas tillsammans *kram*

2007-10-24 @ 09:22:47
URL: http://www.mandelen.wordpress.com
Postat av: Kalle

Men gu! jag skulle bryta ihop TOTALT, du var mig en cool rackare du.
Jag som blir livrädd så fort nån nämner vårdcentral...

Det går så bra så, så bra så!
kram

2007-10-24 @ 17:24:29
URL: http://naturnytt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0