Fri från huvudvärken :-D

Söndag kväll och min migrän är inte kvar. Den gav med sig på eftermiddagen idag, hoppas den håller sig borta länge nu. Sådär en 10-15 år i alla fall. Föga troligt, men vad jag vet är det fortfarande gratis att drömma. Är i alla fall glad så länge den håller sig borta.

På eftermiddagen (efter att huvudet slutade värka hela tiden) åkte vi och handlade åt svärmor, och naturligtvis måste vi stanna och dricka kaffe med henne. Hon hade hittat en massa gamla urklipp som hon sparat i en burk. Bland annat en liten dikt, som vi tror är skriven av Nils Ferlin. Vi är dock inte riktigt 100% säkra. Titeln vet vi inte  heller, för den var inte med i urklippet. Den går såhär.

Jag var full igår - lekfull och yster
Idag är jag nykter - skamsen och dyster
Igår var jag slav vid lastens brunn
Idag är jag härsken och torr i min mun

Jag var stor igår - idag är jag liten
En gloria fick jag kring pannan av spriten
Jag var kär igår - det var ömhet och vekhet
Idag är det eftertankens kranka blekhet

Igår höll jag bordstal - om sanning och rätt
Idag vill jag spy - i en vattenklosett
Igår var jag kung - idag är jag slaven
Med bävan i hjärtat jag väntar på graven

Jag känner mig redan tre alnar i djup
Men skall världen gå under vill jag först ha en sup'
för människan är nog till sprit lite dragen
Vi träffas i bakrus på yttersta dagen

Fantastiskt, på nåt vis säger detta mig att inget är nytt under solen och vissa saker kan bli hur gamla som helst.

I övrigt tänker jag ikväll njuta av att inte ha ont i skallen :-D

Hej för nu.....................................................................................

Kommentarer
Postat av: Linda

Känner igen dikten men vet inte vem som skrivit den. Nils Ferlin låter som en bra gissning. Den stämmer väldigt bra in ;-)

2007-11-19 @ 13:32:14
URL: http://livstankar.blogg.se
Postat av: ke

tävla

2007-11-19 @ 13:50:31
URL: http://naturnytt.blogg.se/konst/
Postat av: madelene

Inte Nisse, Gustaf Fröding gjorde denna där :-)

2007-11-20 @ 09:40:16
URL: http://www.mandelen.wordpress.com
Postat av: madelene

Den heter föresten "Dagen efter"

2007-11-20 @ 09:41:27
Postat av: madelene

Nejnej nej! Jag tar tillbaka, efter närmare forskning så kom det fram att det var Ola Hansson! Ur Ung ofegs visor! Tänka sig :-) Jag har nu hittat ytterligare en hjälte!

2007-11-20 @ 12:59:05
URL: http://www.mandelen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0