Förberedelser

OK, på torsdag händer det. Då ska jag operera mitt öga. Jag har fått en massa förhållningsorder om vad som ska göras före och efter operationen. Dessutom har jag fått en blankett att fylla i med den ståtliga titeln, "Hälsodeklaration". Låt se vad dessa papper faktiskt innehåller:

Hälsodeklarationen handlar bara om allergier, överkänslighet och om jag har några sjukdomar som de har räknat upp. Det blir till att svar nej på alltihop. Sista frågan är "Har Ni någon ytterligare sjukdom som vi behöver känna till?" För att svara på den frågan behöver man ju egentligen veta vad det är de behöver känna till. :-D

Den andra lappen är tyckt på grönt papper, kanske den blir roligare på det viset, och handlar om operationsförberedelser. Lika bra att gå igenom den också.

* Duscha hela kroppen och tvätta håret kvällen före eller operationsdagens morgon. (Ja det var väl inte direkt nån överraskning. Och eftersom jag hör till morgonduscharna så hade det nog blivit gjort även utan påpekande på en grön lapp)

* Ät frukost/lunch som vanligt och tag eventuella mediciner utom vätskedrivande. (Där blev det lite besvärligare. Jag har problem med frukostätandet på morron. Brukar vänta tills jag är på jobbet och är väl som hungrigast runt klockan 9. Alltså precis när jag måste vara på ögonkliniken. Får väl försöka klämma ner en macka innan, men det blir inte lätt. Brukar bli att man får tugga lääääänge. Isch.)

* Lämna smycken och värdesaker hemma. Använd ej smink, nagellack eller parfym (OK, ska försöka hålla mig. :-))

* Det är olämpligt att själv köra bil på operationsdagen. (I mitt fall är det alltid olämpligt att köra bil eftersom jag inte har körkort)

* Efter operationen får du återvända hem (Det var den bästa punkten av alla :-D)

Sen är det ett gäng punkter som handlar om efter operationen

* Återbesök sker efter cirka en vecka (vid behov dagen efter operationen). (Hoppas det inte blir nödvändigt med snabbåtervändande, räcker så bra med veckan efter.)

* Efter operationen får du vara uppe direkt och leva som vanligt (skönt)

*Det är inte skadligt att använda det operarade ögat. Om synen tillåter kan du alltså titta på TV och läsa mm. (Undrar hur det ska gå, mina glasögon är ju inte avpassade till ögat efter operationen. Jag får titta på ett öga i taget.)


*Operationen utförs i lokalbedövning. Beräknad total tidsåtgång är cirka 1-2 timmar. (hoppas det gåt på det kortare alternativet)

Min största oro just nu är om jag kommer att se när de sticker in saker i ögat. Innan de har fått bort linsvätskan menar jag. Känns otäckt om jag gör det. Hoppas synen försvinner när bedövningen börjar verka. Jag har frågat folk som har blivit opererade om de har sett på ögat till att börja med, men ingen verkar komma ihåg hur det var.

Jaja, jag säger som jag brukar. Jag vill inte göra det, men jag vill ha det gjort.


Nähä, nu har jag tjatat nog


Hej för nu................................................


Kommentarer
Postat av: Storsan

Hahahahahha!!! Du är ROOOOLIG!!!
Och även om jag förstår att det känns läskigt så är humor den bästa medicinen - helt klart.
Ska tänka på dig på torsdag morgon, min vän!!
(Fast det gör jag ju titt som tätt ändå - även utan operationer!)
;o)
Kram!!

2008-03-11 @ 17:03:58
URL: http://storsan.blogg.se
Postat av: ullebullen

Hej !
Har Du varit inne på sistone och betraktat min blogg ?
Antal inlägg har utökats i antal...
Jomen..
.-)

2008-03-11 @ 21:08:51
URL: http://ullebullen.blogg.se
Postat av: ullebullen

Hej !
Jag skall undersöka det hela !
Lycka till imorgon med din operation !
Hälsningar : UlleBullen

2008-03-12 @ 21:21:49
URL: http://ullebullen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0