Krånglande system på nystädat kontor - och så gick stolen sönder också!

Jag vill att den teknik jag är beroende av i mitt arbete ska fungera. När det inte gör det blir jag inte speciellt glad. För drygt en månad sen höll jag på med rapportering till CSN, vilket inte ville bli som det skulle och jag fick sitta i timmar i telefonkö både till CSN och IST för att komma till deras support. Nåväl, efter flera dagars krångel fick vi det hela till att fungera och jag kunde skicka rapporter, eleverna fick sina studiebidrag och alla var nöjda. Nu trodde ju jag i min enfald att eftersom vi hade fått det till att fungera en gång, så skulle det kunna fungera igen, men aj vad man kan bedra sig. Idag skulle jag skicka en ny rapport, men då begriper inte systemet att jag har gjort ändringar, så filen kommer ut med 0 poster, när det ska vara 3. PANIK!!!!!!!  En av dem är i och för sig inte panik, eftersom eleven i fråga är registerad vid vår skola. Ändringen handlar i dennes fall om ändrad studieväg. Det är värre i det andra fallet. En ny elev som ännu inte hunnit rapporteras. Kommer inte rapporten in i tid så får vederbörande inte något studiebidrag. Det brukar inte vara speciellt populärt måste jag säga. En hel del tid kommer i så fall att gå åt till att förklara varför bidraget uteblivit och att skylla på data och maskiner är inte det mest psykologiska i sådana fall. Vare sig det är sant eller inte så vill inte folk veta av något sådant och går vidare i trygg förvissning om att någon (i det här fallet jag) har misskött mitt arbete och är dessutom helt olämplig att administrera bidrag i allmänhet och deras bidrag i synnerhet.  Skiiiit också, jag har bättre användning för min tid än att sitta i telefonkö och sen försöka förklara för någon stackars krake vad mitt problem är. Det är särskilt svårt eftrsom inga felmeddelanden kommer upp och inget annat som kan ge en fingervisning om vad som är felet. Det står bara 0 poster i filen. Killen jag pratade med idag, fattade inte alls vad jag försöker förklara för honom. Han blev till sist tvungen att lära mig hur man tar en bild av skärmen och lägger den i en wordfil, så jag kunde maila den till honom. Det räckte förresten inte heller, för jag fick ett mail tillbaka att jag ska ta fler bilder och skicka till honom.  Nåv'äl mitt herrskap, det sparar jag till imorron. Stämmer mina farhågor så får jag väl sitta och krångla med detta i morron också, om det räcker. FY BUBBLAN säger jag bara. Men jag fick i alla fall lära mig hur man tar en bild av skärmen:-)

Förresten är mitt kontor så jätteprydligt och fint nu. Jag vågar knappt jobba, för då stökar jag väl till igen. Måste försöka att kasta allt som jag kan kasta med en gång och inte lägga det i nån hög. Och det som inte kan kastas ska genast in i pärm eller mapp, eller skickas till någon direkt också. Jisses vad jag ska ha ett prydligt kontor..... om  jag nu gör som jag säger.

Min stol gick förresten sönder idag. Ett av hjulen åkte av när jag skulle till att sätta mig, höll nästan på att trilla i golvet. Men bara nästan. En plastdetalj gick tvärs av vid hjulets fäste. Nu gäller det bara att komma på var stolen är köpt så man kan beställa ett nytt hjul. Jag förmodar att det inte är någon direkt standard på dessa hjul, så det är nog bäst att köpa hjulet där stolen är köpt. Nu måste jag sitta på kollegans gamla stol och den passar mig inte alls, jag är hela tiden rädd för att ramla i golvet. Nåväl, man vänjer sig väl snart. Jag lär nog få sitta på den ett tag för som sagt, hjulet är inte beställt och dessutom är vår vaktmästare på älgjakt. Och ingenting kan få gå före älgjakten. Jag kan ju i alla fall försöka klura ut  vart stolskrället är köpt, är det kanske Order invest eller............ nähäpp, jag tänker inte fundera på det ikväll. Det får bli i morron (kanske medan jag sitter i telefonkö till support). Lagad blir i alla fall stolen inte förrän efter det att vaktmästarn har jagat färdigt. Så de så!
image28

Idag kom förresten våra kalendrar för nästa år som vi beställde för ett par veckor sen. Jag fick en sprillans ny filofax, med pärm och allt. KUL

Hej för nu........................................................................

Kommentarer
Postat av: madelene

Men fy så jobbigt! :-(

2007-10-16 @ 09:37:27
URL: http://www.mandelen.wordpress.com
Postat av: Kalle

Åh! en ny file of facts, åh! åh!


men jag har i.af. best. kattkalendern, måtte den komma nu snart!!!

2007-10-16 @ 14:34:35
URL: http://naturnytt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0